English version
Novinky (0/22)Výtvarné umění (0/68)Výstavy (0/247)Techniky (0/27)Historie umění (0/22)Kresba komiksů (0/2)
Zákaznická linka

galerie, obrazy na prodej, obrazy do bytu, dekorace
Jméno:
Heslo:
Přihlásit se trvale na tomto PC
:: založit nový účet ::


Kategorie: Techniky

Akvatinta


Akvatinta je tisk z hloubky. Může se jednat o samostatnou výtvarnou disciplínu, ale většinou je akvatinta doplněk např. leptu a slouží k zatónování větších ploch..

    Postup:
  • kovovou desku (nejlépe měděnou) o formátu výsledného díla zaoblíme hrany, vyleštíme do zrcadlového lesku.
  • odmastíme a zaprášíme jemným kalafunovým práškem. Provádí se v tak zvané „zaprašovací skříni". Je to bedna velikosti krabice od televizoru. Do ní se nasype asi půl kila drcené kalafuny a bednou se mohutně zatřepe. Bedna se položí a otevřou se dvířka, které jsou u dna. Dovnitř se vloží připravený plech a dvířka se zavřou. Zvířený prášek klesá a usazuje se na plechu. Já používám trochu jiný postup: plech položím na mřížku hořáku plynového sporáku. Do cedítka nasypu lžíci kalafunového prášku a jemným poklepáním nad plechem se spouští závoj prášku na plech.
  • plech s práškem opatrně zahříváme zespodu a zahřívání přerušíme v okamžiku, kdy se zrnka kalafuny změní v kapičky.
  • Na vychladlém plechu asfaltovým lakem zatřeme místa, která mají zůstat při tisku bílá.
  • zadní stranu desky natřeme asfaltovým nátěrem.
  • desku ponoříme do misky s kyselinou dusičnou 20% - 25% a leptáme asi 15 minut. Délka leptání se pokaždé mění a závisí na záhadných podmínkách jako je tlak vzduchu, teplota a vlhkost ovzduší, konstelace hvězd. Nejlépe je sledovat velikost bublinek vodíku, který se na povrchu objevuje.
  • Podle dlouholetých zkušeností se rozhodneme, že vyleptaní akvatinty už je dostatečné, desku v gumových rukavicích vyjmeme z lázně a oplácneme pod tekoucí vodou.
  • Následuje odstanění ochranného asfaltu ředidlem (benzenem).



Tisk z hloubky.


  • Zpracovanou kovovou desku mírně zahřejeme a vtíráme usilovně tiskařskou olejovou barvu, může být i malířská olejová. Barva se musí důkladně vetřít do vyhloubených čar, nejlépe bříškem dlaně.
  • Během zpracování deska vychladla a nyní z povrchu, nikoliv z čar lehce barvu stíráme lesklou látkou (klotem).
  • Naložíme do tiskařského lisu v
      pořadí:
    • dole je kovová deska
    • na ní mírně navlhčený papír (nejlépe ruční)
    • nahoru položíme filc asi 2 milimetry silný a projedeme lisem

  • tisk, který se nám určitě ke spokojenosti povedl, necháme volně položený, nebo kolíčkem zavěšený 24 hodin schnout.
  • to opakujeme 120 až 200 krát, u suché jehly jen 20 krát.
  • druhý den večer si sedneme ke stolu s hromádkou tisků a ostrou tužkou a uspořádáme dvouhodinovou autogramiádu. Pod obrázek vlevo dolů napíšeme číslo např.: 8/120. To znamená osmý tisk z nákladu stodvaceti tisků. Uprostřed, pod obrázkem může být název díla a vpravo podpis nás, tedy umělce, který je autor tohoto veledíla.





Více na
http://grafika.webzdarma.cz



Vloženo: 26.11.2003 Autor: Karel Tichý


Titulek*

Komentář*

Jméno*
Email

Diskuse ke článku vložit příspěvek



Vybrané obrazy, fotografie, umělecké díla, umění které si můžete zakoupit.

ŽÁRLIVOST
ŽÁRLIVOST

4 700 Kč
KVITNÚCE ČEREŠNE 4
KVITNÚCE ČEREŠNE 4

5 950 Kč
VYROVNANOST
VYROVNANOST

4 700 Kč
STOLETÍ PÁRY
STOLETÍ PÁRY

15 700 Kč
KRUTÁ KORIDA
KRUTÁ KORIDA

21 300 Kč
VÁLKA JE . . .
VÁLKA JE . . .

ETALON
ETALON

SKLONĚNÁ MŮZA
SKLONĚNÁ MŮZA

Dívka s flétnou
Dívka s flétnou

Obrazy, naše tipy:
Melodie kopců VIII.

KOMINÍK

Kvitnúca krajina

Podzimní výhled

Rybář